جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | روز ۹ فروردین ماه سیاره همسایه زمین و یکی از غول‌های گازی با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

 مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این مطلب گفت : پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ سیارات ناهید و بهرام (زهره و مریخ) به مرور به یکدیگر نزدیک شده اند؛ بامداد روز سه‌شنبه ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، همنشینی آسمانی زیبایی شکل می‌گیرد که سیارات خاکی و همسایه زمین یعنی ناهید و بهرام از دید ناظران زمینی با یکی از غول‌ های گازی سامانه خورشیدی یعنی سیاره زیبا و حلقه بر گردن کیوان همنشین می‌شود.

عتیقی افزود: این اجرام در بامداد ۹ فروردین، به شکل یک مثلت راست گوشه (قائم الزاویه) نسبت به یکدیگر قرار داشته که سیاره ناهید در راس این مثلث و ۲.۱ درجه بالاتر از کیوان خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه اجرام مورد اشاره پس از ساعت ۵ بامداد سه شنبه از افق جنوب شرق طلوع خواهند کرد و بعد از ساعت ۶ کمان ابروی آسمانی به جمعشان اضافه خواهد شد، گفت: این اجرام با چشم غیرمسلح در سراسر کشور عزیزمان ایران قابل مشاهده خواهند بود و در شهرهای مختلف، با اختلاف زمانی کمی نسبت به یکدیگر طلوع می کنند.

وی افزود: از درون تلسکوپ، جزئیات بیشتری از جمله حلقه‌های سیاره کیوان و در صورت استفاده از تلسکوپ‌های بسیار قدرتمند نجومی، برخی از علائم سطحی سیاره بهرام چه بسا قابل رصد باشد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان